Remakes

Ojojoj... att jag ens vågar skriva om detta fasansfulla sätt att förstöra gamla hedliga klassiker på. Men ärligt talat, vad är det egentligen som är så jävla dåligt med remakes? Och kom för fan inte och svara med att deras enda syfte till existens är för att filmskaparna bara vill tjäna en massa pengar. Det är bara en löjlig ursäkt, för det är ju klart som tusan att de vill tjäna pengar. Det vill väll alla, eller? Så har det ju ändå varit i filmbranschen sedan långt tillbaka.
  Jag såg nämligen på dokumentären Going to Pieces: The Rise and Fall of the Slasher Film häromdagen och i den nämndes det att en av anledningen till varför det hela tiden kommer ut nya filmer av denna fantastiska genre är att just tjäna pengar, då skräckfilmer generellt är den typen av filmer som bolagen drar in mest pengar på (oavsett om det är en remake eller inte). Så sluta rata remakes enbart för detta syfte. Kan man inte komma på en bättre orsak så kan man lika gärna hålla käften och muttra för sig skälv istället.

Nej, nu måste jag ta och be om ursäkt ifall det verkar som om jag är på dåligt humör, för det är jag inte. Jag blir bara smått irriterad på en del över att de alltid kör med samma gamla visa varenda gång som detta ämne kommer på tal.
  Glöm bort pengaaspekten i det hela och försök att hitta på ett bättre argument till varför ni inte gillar remakes. Jag godtar vadfan som helst så länge jag slipper höra ett ord till om filmindustrins fixering av bättre inkomst.

Personligen så har jag inget emot remakes och tycker faktiskt att många av dem är riktigt bra. Självklart så tycker jag även om många av originalen som dessa bygger på, men när det kommer till remaken i fråga så försöker jag alltid att hitta något som gör den fräsch och spännande, något som kanske kan lyfta upp historien och slänga in en annorlunda twist (speciellt om filmen tillhör en franchise och som då kan få en att se denna ur ett helt nytt perspektiv).

Nu måste jag be om ursäkt igen, då det känns som om jag börjar skriva en aning osammanhängande. Det brukar lätt bli så ibland. Men jag tror nog att ni förstår vad det var jag ville komma fram till.

Eftersom jag nu inte har några problem med remakes så tänkte jag skriva upp några av de som jag tycker bäst om.

The Texas Chainsaw Massacre
The Hills Have Eyes
Halloween
The Fly
The Thing
(och då menar jag självklart den av John Carpenter - har inte sett den senaste)
The Wolfman
2001 Maniacs
Dawn of the Dead
The Amityville Horror

Det finns betydligt fler som jag tycker om, men jag kommer inte på alla för stunden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0