Poltergeist

Denna gamla goding har nu setts på blu-ray. Det är viktigt att poängtera att det var evigheter sedan jag sist såg denna så man kan säga att det var som att se den för första gången, då jag mer eller mindre glömt bort största delen av filmen.

Handlingen i sig kom jag ju ihåg - femåriga Carol Anne blir bortrövad av "TV-folket". Och så vissa specifika scener som legat någonstans i hjärnarkivet i puttrat, där de en gång i tiden fastnade.

En rätt så rolig sak - som man inte tänkte på då när man var en aning yngre och inte var lika insatt i film (förutom att det var något man kunde se på) - men som verkligen inte gick att undgå vid denna titt (nu när man blivit lite äldre och visare), var det faktum att även om Tobe Hooper sägs stå för själva regin så är det så uppenbart att Steven Spielberg varit framme och dragit i trådarna på mer än bara ett ställe i filmen. Och det gäller ju egentligen inte bara denna, utan även en massa andra filmer som Spielberg producerat och varit med och skapat själva historien.

Hur som helst. Nu ska jag snubbla in lite på effekterna. Även om de kanske känns en aning out-of-date, om man nu ska jämföra med dagens teknik, så funkar många av de ändå riktigt bra. De har ju trots allt ett sorts nostalgivärde som det inte riktigt går att sätta ett pris på. Låt det vara cheesy... för när det är cheesy på rätt sätt så är det ingen annat än fantastiskt i mina ögon.


Filmens betyg: fyra knivar.


Kommentarer
Postat av: filmitch

Såg om den nyligen och den är bra fram tills dvärgmediet med heliumrösten gör entre där totaldog filmen :(

2012-04-17 @ 20:52:07
URL: http://filmitch.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0