Insidious

Jag börjar med att skriva: bättre sent än aldrig. Denna högt omtalade (i alla fall bland filmbloggar, och lite här och där) har även jag nu äntligen sett... efter det att den stått orörd bland mina blu-ray ett bra tag.

Skulle det nu vara någon som ännu inte har sett den här filmen så varnar jag för eventuella spoilers.

Filmen är skapad av James Wan (regi) och Leigh Whannell (manus) - personerna bakom Saw, och handlar om en familjen Lambert som flyttar in i ett hus. En av sönerna är med om en olycka på vinden och hamnar i ett komaliknande tillstånd.  När sjukhuset inte kan fastslå vad det riktigt är får han komma hem och vårdas av familjen. Och det är då det börjar inträffa en massa oförklarliga händelser. När de misstänker att huset är hemsökt flyttar de snart igen till ett annat hus, men när hemskheterna fortsätter även där kontaktar man ett medium och familjen får veta att det inte alls har något med husen att göra... utan att det är deras son som är hemsökt.

Jag tyckte att det var en hyffsat bra film och jag vart till och med rejält skrämd på vissa ställen. Det går dock att diskutera slutet. Fast det ska jag inte ge mig in på här, då det lätt kan bli att jag svävar iväg alldeles för långt och det blir allt det bara en massa drabbel till sist. Allt jag kan säga är att det inte var något fel på slutet, absolut inte, men jag vart tvungen att tänka till. Jag spolade även tillbaka för att se det en andra gång för att jag verkligen skulle vara säker på om det var så som jag trodde att det var. Och det var det ju. Fast det hade inte skadat om man gjort det lite tydligare.


Filmens betyg: fyra knivar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0