Födelsedagsbarn: David Cronenberg [15 mars 2012]

Det var ett tag sedan det hände något här på bloggen. Anledningen är att jag har haft fullt upp med blöjbyten och allt annat som kommer med ett nyfött barn. Min son tittade nämligen ut i världen lite tidigare än beräknat. Det är därför varit fullt hus här i hemmet så att säga. Inte så mycket tid över till film.

Men idag just idag är jag bara tvungen att skriva detta inlägg för att fira en av alla favoritregissörer jag har, nämligen det mästerliga David Cronenberg.
  Hans filmer är ju kända för att vara en aning kontroversiella och samt innehålla en del våld. Och det är ju det som den här bloggen först och främst handlar om, om ni minns. Videovåld i all dess ära.

Och eftersom det är herr Cronenbergs födelsedag idag, då han fyller hela 69 år, tänkte jag lista mina favoriter av just hans filmer. Typ en tio-i-topp, fast i skriftlig form.

10. Eastern Promises
09. The Brood
08. The Dead Zone
07. Crash
06. A History of Violence
05. Scanners
04. Videodrome
03. The Fly
02. eXistenZ
01. Naked Lunch

Har ni några favoriter av David Cronenberg, lämna gärna en kommentar och berätta.


Kommentarer
Postat av: filmitch

Grattis till sonen :)

Dead zone, The Fly och hans två gangsterfilmer hör nog till mina favoriter.

2012-03-15 @ 15:12:41
URL: http://filmitch.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0